Detta är den svenska kändisen flest vill se i en ny reklamfilm på tv – hela listan

Leif GW Persson är kändisen svenska folket helst vill se som frontfigur i en reklamkampanj. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

leif gw persson

Zlatan och Volvo. David Beckham och H&M. Heidi Klum och Lidl. Kändisar som frontfigurer för ett varumärke har kommit att bli ett vanligt inslag i reklamsammanhang.

– I takt med att det har blivit svårare för annonsörer att tränga igenom bruset,  krävs det något extra. Att använda sig av så kallade influencers och kändisar, en person som man har tilltro till, har visat sig vara ett effektivt knep för att nå ut, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Men vilken kändis vill svenska folket egentligen helst se som frontfigur i en reklamkampanj? Den frågan ställde undersökningsföretaget Novus till över 1000 svenskar på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. De svarande fick välja fritt bland en lista 19 mycket omskrivna/uppmärksammade kändisar det senaste året.

Flest ville se Leif GW Persson som frontfigur i en reklam, och han är särskilt populär bland män (19 %) och i Mellansverige (21 %). Komikern Robert Gustafsson hamnar två på listan, följt av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström.

– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, säger Ulf Hermansson Samell.

Särskilt populär är Zlatan Ibrahimovic bland de med en årslön på 400 000 kronor och uppåt medan Sanna Nielsen är synnerligen populär bland de svarande i Sydsverige.

Risker
Men att använda kända människor är inte helt riskfritt. En dålig matchning mellan varumärket och profilen kan riskera att slå tillbaka och ge negativ effekt på genomslaget.

– Kändisar har många fans, men också ofta en skara människor som kanske inte är så positivt inställda till en viss kändis, och det kan riskera att smitta av sig på ens varumärke. Likaså om kändisen hamnar i någon skandal, då riskerar varumärket att dras med i skandalen, säger Ulf Hermansson Samell.

Fråga: Vem av följande kända svenskar skulle du helst se som frontfigur i en reklamkampanj?

  • Leif GW Persson       14 %
  • Robert Gustafsson    8 %
  • Zlatan Ibrahimovic      6 %
  • Sarah Sjöström 6 %
  • Alicia Vikander   5 %
  • Marcus Oscarsson      4 %
  • Zara Larsson      3 %
  • Joel Kinnaman   3 %
  • Sanna Nielsen   3 %
  • Mikael Persbrandt      2 %
  • Henrik Stenson  2 %
  • Clara Henry       2 %
  • Gina Dirawi         2 %
  • Tilde de Paula    1 %
  • Stefan Sauk       1 %
  • Felix ”pewdiepie” Kjellberg         1 %
  • Noomi Rapace  1 %
  • Loreen      1 %
  • Bianca Wahlgren        1 %
  • Någon annan?   3 %
  • Vet ej        29 %

*Fotnot: i undersökningen ingick inte medlemmar av kungahuset samt personer knutna till ett politiskt parti.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.