Kan ett glas vin hjälpa sömnen?

sömnproblem

Det är många av oss som lider av sömnproblem. Att sova dåligt (ett par år) när man har småbarn hör för de flesta till livets lott, men många utan småbarn lider istället av problem att somna och sova under en hel natt. Hjärnan maler på som ett ekorrhjul som inte vill stanna och man kanske ligger och funderar på problem, oroar sig för livssituationen (medan man fantiserar om att vinna jackpot på lotto) eller helt enkelt blir som mest kreativ och fantasifull när det är dags att nanna.

Först och främst: Alla är olika och sömnproblem kan bero på en mängd olika saker. Detta är inte en medicinsk artikel som ska ersätta vård, om du har stora, återkommande problem. Ett par praktiska tips som visat sig fungera genom år är dock följande:

  1. I den mån det går – följ din dygnsrytm. Lägg dig när du är trött, men ställ alltid klockan på samma tid på morgonen (ja, även helger). De flesta av oss måste gå och upp jobba tidigt, men om du inte behöver det så är det ändå bra att ”lära” kroppen att gå upp samma tid. Då blir den förhoppningsvis också självkalibrerande och trött vid ungefär den tid på kvällen som ger dig optimalt antal timmar (som brukar ligga mellan fem-åtta timmar för de flesta).

2. Gör avslappnade saker timmarna innan läggning. Alla kan hålla sig vakna om de spelar ett häftigt spel eller med spänning följer en ny tv-serie. Sånt är kul, men försök se en lugn film / tv-serie eller ännu hellre, läsa en bok istället timmen innan läggdags.

3. Ett glas vin kan hjälpa dig slappna av, ja. Men du ska inte använda alkohol som sömnmedel. Dels för att det är vanebildande, men också för att du blir tolerant och måste öka dosen för att få samma effekt – vilket inte är bra för din kropp och dina organ. För stor mängd alkohol kan söva dig istället för att hjälpa dig somna och kombinerat med en snarkningar eller sömnapné så kan det till och med vara direkt farligt.

4. Vår favorittips: Träna – både kropp och knopp! Vissa kan springa milen och ändå inte känna sig slut (men ömma), medan att lösa en sudoku eller ett pussel kan få dem att känna sig helt slut. Testa vad som funkar för dig. Om du gör lite av varje, helst varje dag, så garanterar vi att du kommer att sova bättre.

träning

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.