Tack vare internet fick AronChupa ett skivkontrakt

Aron Ekberg ifrån Borås är kanske inte ett namn som ringer jättemånga klockor därute i sommar-Sverige. Men om vi säger AronChupa på YouTube så kanske det är större chans att du stått för en av de 200 miljoner visningar han och systerns musikvideo ”I’m an Albatraoz”, baserat på den gamla visan med (nästan samma namn). Men hur gick det till egentligen? Storyn är att Aron och en vän satt hemma i soffan en söndag, käkade chips och lade lite beats som man sen lade ut på nätet. Resten är, som de säger, historia. Ett samtal från Aviciis management senare och kontraktet var ett faktum.

Allt detta är möjligt i Sverige tack vare kreativitet, lekfullhet och enormt bra internetuppkoppling, där skapare och kreatörer kan dela sina alster med hela världen inom några minuter. Om det sen håller måttet eller ej är en annan historia, men för en sann kreativ själ finns inga misslyckanden, bara lärdomar. Kolla på serien ovan från Telia och få insikt i fler svenskar som gjort succé på nätet.

aronchupa

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.